Békési Sándor megnyitó beszéde Keresztes Dóra „Psalmus Graphicus” című kiállításán - Leányfalu,
Aba-Novák Galéria 2017. szeptember 17.
Tisztelettel és
szeretettel köszöntöm a Hölgyeket és Urakat Keresztes Dóra grafikusművész
kiállításán, az Aba-Novák Galériában!
A kiállítás
címe: Psalmus Graphicus felhatalmaz
arra, hogy rögtön egy zsoltáridézettel kezdjem: „Egyet kérek az Úrtól, azért
esedezem, hogy lakhassam az Úr házában életemnek minden idejében, hogy
nézhessem az Úrnak szépségét és gyönyörködhessem az ő templomában” (Zsolt 27,
4). Ebben az imádságban félreérthetetlenül kifejeződik az, hogy a látás öröme szakrális és a végső dolgok
közé tartozik, különösen annak az Istennek szépségét látva, aki maga is
gyönyörködik teremtményeiben.
Amikor még bizonytalan
voltam a bibliaolvasás gyakorlatában, azt a tétova kérdést tettem föl szeretett
lelkipásztoromnak: melyik résszel kezdjem a Szentírás olvasását? Ő azt felelte:
a Biblia vastag kötetének közepén, a Zsoltárok
könyvével, az egész Szentírás szívével kezdjed, és soha ne hagyd abba.
Miért is a szíve? Azért, mert az ember csak a rendszeres zsoltárolvasáson
keresztül kapcsolódhat személyesen a személyes Istenhez. S miközben alkalma
nyílik vele megbeszélni minden nyomorúságát és örömét, Dávid király indulatával
és mondataival megtanul őszintén imádkozni.
A zsoltározás
tehát a vallásos lélek folyamatos és személyes szívügye. A zsoltárok képezik a
zsolozsmázás alapjait, a római katolikus liturgia bemenetelének, az épp
aktuális introitus alapgondolatát. Kálvin
számára egyedül a zsoltárok éneklése felelt meg annak a követelménynek, hogy az
istentisztelet tisztasága végett a gyülekezet ajkáról elhangzó imádság is a
Szentírás szövege legyen. Ezért a református énekeskönyvek elején a százötven
zsoltárból egy sem hiányozhat. Az írott változatban fennmaradt zsoltárokhoz
nemcsak számos magyarázatokat glosszáztak az évezredek során, hanem még
személyes szavakkal lefordítva, átformálva számtalan zsoltárparafrázist költöttek:
gondoljunk csak Szenci Molnár Albertre, Kecskeméti Vég Mihály Psalmus Hungaricus-ára, vagy Balassira, Rimayra,
Babitsra, Reményikre.
Zsoltárokat
illusztráló képekről azonban alig tudunk valamit. Egyrészt azért, mert azok
könyvillusztrációk, s így nem szem előtt valók, másrészt pedig a zsoltár
jellegéből fakadóan nem történeti leírás, hanem meditatív vívódás lévén, nem
igazán ábrázolható. Persze műértő kevesek ismerik a párizsi Bibliothèque
Nationale féltett kincseit, a 10. századi, görög nyelvű, bizánci zsoltároskönyveket,
amelyeknek lapszélein a szöveg tartalmával nehezen társítható ábrázolások
láthatók, legfeljebb allegórikus-szimbolikus kapcsolatot lehet fölfedezni
köztük. A leggyakrabban publikált festett tollrajz a 20. számú kódex 4. lapján
található, amely egy templomépítkezés műveletein belül a létrázásnak, kőfalfelrakásnak
és az oszlopok felső szintre emelésének mozzanatait mutatja be a 96. zsoltár
első nyolc sora mellett. A szent szöveg margóján profán ábrázolással; a lelki
építkezés mellett testi-anyagi munkálatokkal.
Keresztes Dóra
zsoltár-képei is ebbe a kódex-illusztrációs hagyományba illeszkednek úgy, hogy
a szöveg testétől és a könyv műfajától függetlenítette az önálló grafikákat, mintegy
különálló margóra helyezve azokat. Ugyanúgy profán az alakzatok mibenléte és témavezetése,
első pillantásra nem is gondolnánk, hogy zsoltárillusztrációkról van szó. Mitől
van ez? Két oka is van ennek. Az egyik stílusbeli, a másik tartalmi. Az egyik
Keresztes Dóra személyes grafikai önkifejezése, a másik a zsoltárban
megfogalmazott lelki mozgások archetípus-jellege.
Nézzük az első,
formális ok stílusbeli adottságát. Ez
a grafikus Keresztes Dóra. Ahogy
rátekintünk egy-egy képre, s a fametszet szálkás vonalvezetésében meglátjuk
bennük a fanyar humort, a képzettársításokat, a khíméra-lényeket, az álomszerű
lebegéseket, már tudjuk: ez Keresztes Dóra. Erről tanúskodnak legkedvesebb
költőinek verseihez készített illusztrációi: a Villon-balladák, a Weöres
Sándor, Nagy Gáspár, Kányádi Sándor, Szilágyi Domokos verseskötetek. Aztán
animációs filmjei is mindezeknek megmozdításai: a Holdasfilmben, a Garabonciákban,
a Mosolygó szomorúfűzben, a De profundisban, az Álommalomban és a legújabb alkotásában, a Világok virága, virágok világa című, valójában Erdélyi Zsuzsanna
emlékére készített filmjében.
Nem mesefigurák
ezek, nem is egészen mókásak, mert csak a halált kacaghatjuk ki velük, mint a
fogatlan Rembrandt utolsó önarcképén. Nem is cirkuszi akrobaták, hiszen a valós
életnek földi királyai és fejedelmei ülnek maszkabált, akiket a második zsoltár
szerint „az egekben lakozó neveti, az Úr megcsúfolja őket” (Zsolt 2, 4). Más
képzőművésznél a régi toposz, a kép a
képben hagyományozódik át, Keresztes Dóránál viszont alakban alak alakoskodik. A repülő boszorkány iszonyú testébe
fúródó haluszonyú madár, a lófejű és embernyakú szárnyas asztrális test, valamint
a karneváli álarcok rejtélyei közt kedves házikók, parasztverandás otthonok,
mind-mind Keresztes Dóra markáns stílusát idézik, senkiével sem
összetéveszthető módon. A zsoltárok szövegeibe így alakoskodva szövődnek bele a
figurák, mintegy mintázatos textúrát képezve, a textust írottas technikával kihímezve, ahogy a kalotaszegi párnavégeken. Nem
lehet kétséges, hogy ettől kapták ezen itt látható írottas zsoltárok az ötletes Psalmus
Graphicus elnevezést.
Keresztes Dóra stílusának
három forrását lehet felfedezni műveiben: az első a nyugat-európai, még
középkort idéző, suta fametszetes nyomatok és vajákos csíziók lapjai. A
groteszk, amely annyira jellemző erre a grafikai világra, a misztika dekoratív
alkimista műhelyének grottá-jából,
zárt barlangjából való, amelynek tűzhelyéről csent el Keresztes Dóra sok téli
estére valót a maga petróleumlámpájába.
A másik forrása Csenger, Szenna vagy Kraszna festett
mennyezetkazettáinak lényei, a Nap- és Holdarcúságtól a kétfarkú sellőn át az
egyszarvúig. Egyszerű asztalosok kopott ecsetjével ropogós színekkel pingált
paradicsomkert, archaikus népi látomások, a paraszt dekameron gyümölcseiből
csippentett ízek ezek. Végül a harmadik forrás, talán öntudatlanul is, Marc
Chagall: lebegő angyalaival, kecskéivel és hegedűseivel a háztetőn, no meg a nászcsókjukban
egybeolvadó menyegzői párral és a nélkülözhetetlen kakassal a csillagos égen.
Igen, Chagall, akiből önéletrajzának feljegyzése szerint ez a vágy fakadt ki
párizsi önmaga-keresése közben: „Ó! Ha sikerülne a Notre-Dame tetején a
kőszörny hátára felkapnom és ezzel a két karommal, lábammal utat vágni magamnak
az égig!”
Keresztes Dóra,
látják, bátran felkapott a szörnyek hátára. Ugyan nem a magasságos vízköpők
hátára, hanem a lélek mélységeinek tűzokádóira. Ezen a ponton érkeztünk el zsoltárképei
sajátosságainak második, tartalmi okához: a
lelki mélység archetipikus kiábrázolásához. Ez már a református Keresztes Dóra.
Az előbb említettem, hogy a zsoltár
ábrázolásának nehézsége abban van igazán, hogy a szöveg nem történetet mesél
el. Ez így nem teljesen igaz. A zsoltár az ember szívében lezajló drámai
történéseket énekli meg éppen az Isten és az ember közötti személyes viszony
színterén. Nem történelmi eseménysorról van szó ugyan, de lelki történésről a
javából. Mit történésről, sokkal inkább iszonyú lelki tusáról, harcról! Világformáló
háborúról a piciny emberi szívben. „Perelj Uram a velem perlőkkel, harcolj a
velem harcolókkal!” (Zsolt 35, 1) – ahogy a 35. zsoltár kezdődik így, nem hiába.
Ezen iszonyú küzdelmek főszereplői az emberi lélek egyrészről, és Pál apostol
megfogalmazása szerint az élet sötétségének világbírói, a gonoszság lelkei másrészről,
amelyek a nyomorult embert oly erősen megragadják, kihasználják, befolyásolják,
hogy képtelen védekezni ellenük. Az élet megpróbáltatásai, igazságtalanságok, ármánykodások,
árulások, bántalmazások sújtják szegényt, ugyanakkor önmagában is irigység,
harag, félelem és gőg támad, s horkan föl oly erővel, hogy önmagát rombolja
vele, és képtelen saját életútját elfogadni és benne megnyugodni. Nem
véletlenül a De profundis, a 130.
zsoltár kezdőszava képezi ennek a belső haláltusának összefoglalását: „A mélységből kiáltok hozzád, Uram” (Zsolt
130, 1)! Az árva emberi léleknek kétségbeesése közepette csak egyetlen
lehetősége marad: Istenhez kiáltani. Az Isten Lelke nem hagy válasz nélkül
soha, előbb-utóbb így szólal meg a zsoltárból: „Ne bosszankodjál az
elvetemültekre, ne irigykedjél a gonosztevőkre... Hagyjad az Úrra a te útadat,
és bízzál benne, majd ő teljesíti” (Zsolt 37, 1. 5). Valamennyi zsoltár végéhez
érve, az Úristen Lelke közbeveti magát az ádáz küzdelembe, kimenti a gonosz
lélek karmai közül a kétségbeesett embert és megbékíti önmagával. „Még ha a
halál árnyékának völgyében járok is, nem félek a gonosztól, mert te velem vagy,
a te vessződ és botod, azok vígasztalnak engem” (Zsolt 23, 4).
Az emberi lélek
és a sötétség gonosz lelkei persze láthatatlanok. Azonban az ember pszichéjének
mélyén, ahogy azt a pszichológus C. G. Jung igen alaposan feltárta, az
úgynevezett Selbst – az „önnönmaga” –
tudatalatti centrumában, az archetípusok képi bugyrában bőven akadnak olyan
alakok és alakzatok, amelyek a személyiség tudatos önismerete számára sajátos
lelki harcait képviselik. Ezekkel az alakzatokkal az érző és értő grafikus,
mint Keresztes Dóra, vizuálisan és egyben művészien láthatóvá tudja tenni a
zsoltárolvasás közepette átélt és megtapasztalt küzdelmeket. Szó szerint
zsoltárparafrázist képez.
Amikor Keresztes
Dóra vad hullámok felett egymásba maró ceteket ábrázol sokszor zárt magba
szorult figurákkal, ezek a szavak elevenednek meg: „A halál kötelei vettek
körül, az istentelenség árjai rettentettek engem” (Zsolt 18, 5). Amikor csúcsos
hegyeken egyensúlyozó és kecskével, kányával küzdő embert látunk, ez a sor
szólal meg bennünk: „Hogy mondhatjátok az én lelkemnek: fuss a ti hegyetekre,
mint a madár” (Zsolt 11,1)? Amikor valamelyik grafikán felhúzott combú asszony
feszül ki jelként előttünk, ez a zsoltársor idéződik föl: „Íme, álnoksággal
vajúdik a gonosz, hamisságot fogan és hazugságot szül” (Zsolt 7, 15). Nézzük
csak emitt: fekete sárkány szorításában térdepel és zokog esdeklőn egy emberi
lélek, mintha a 44. zsoltár sírná ki ezeket a szavakat: „Kiűztél minket a
sakálok helyére, és reánk borítottad a halál árnyékát” (Zsolt 44, 20). A 22.
zsoltárt megidéző grafika pedig zseniálisan ötvözi az üdvtörténeti
összefüggéseket teológiailag is helyes szinoptikus módon. Hiszen képes egyszerre
láthatóvá tenni, hogy ez az a zsoltár, amely mint előkép épp Jézus golgotai
kereszthalálában teljesül be, tulajdonképpen a Jónás jelét is felidézve, ahogy
a halál cethalának szájából kél ki, s támad fel majd harmadnapra. Azt persze ne
gondolja senki, hogy a grafikák alakzatai és kompozíciói tökéletes megfelelései
a zsoltárok szavainak, sokkal inkább művészi
sejtései az imádkozó, személyes léleknek, melynél hitelesebb a vallásos
tapasztalat terén semmilyen egzakt tudomány nem lehet.
Tisztelt
Hölgyeim és Uraim! Azzal kezdtem beszédemet, hogy a látás öröme szakrális és a végső dolgok közé tartozik, különösen
annak az Istennek szépségét látva, aki maga is gyönyörködik teremtményeiben.
Keresztes Dóra munkásságával megtanít minket nemcsak zsoltárt olvasni és
értelmezni, hanem lelki tusáinkban segít a szabadító Istenben is gyönyörködni. A
90. zsoltár utolsó versével kívánjuk, hogy így szolgálja továbbra is a mi
örömünket: „Legyen az Úrnak, a mi Istenünknek jó kedve mirajtunk, és a mi
kezünknek munkáját tedd állandóvá nékünk, és a mi kezünknek munkáját tedd állandóvá!”
A kiállítást
ezennel megnyitom.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.