31
évvel ezelőtt, 1985
augusztusában a Vigadó
Galériában közös kiállításon mutatkozott be Keresztes Dóra és
Orosz István. A kiállítást a tévé is
bemutatta (akkor még csak
egy televízió volt) és a felvétel
szerencsére megmaradt. Műsorvezető D. Fehér Zsuzsa, szakértők: Nagy
Gáspár és Szentiványi
Tibor, Rendező: B.
Farkas Tamás, szerkesztő: Kernács Gabriella. Ő, Kernács Gabriella fogja megnyitni a két alkotó
új kiállítását, amely ugyancsak a Vigadó Galériában kerül
megrendezésre. Megnyitó:
2016. november 28-án 5-kor.
*
1985
tavaszán egy kiállításra készülődtünk:
Keresztes Dóra és
én. Életünk legfontosabb tárlata
– hittük,
de hát akkoriban még
mindegyikről azt
gondoltuk. A Vigadó Galéria és
a Magyar Televízió
nevezetes rendezvénye volt a Tévé Galériája: valódi
és virtuális kiállítás egyszerre, a torkunkban dobogott a szívünk. A műsorvezető – a művészeti élet
aktuális korifeusa, mondanám, ha hölgyeknek
is járna ez a titulus, –
meglátogatott bennünket,
hogy felmérje, méltók vagyunk-e valóban
a fontos eseményre. Dóra
megcsinálta a már begyakorolt gesztenyés süteményt, én pedig úgy próbáltam
átrendezni társasházi lakásunkat, hogy egy kis jóindulattal műteremnek
nézzen ki. A hölgy
elégedettnek tűnt mindkét produkcióval,
majd a helyszíni szemle végén mintegy mellékesen
közölte, szükségeltetik a műsorhoz két
szakértő is. Ismertük a TV Galériája című műsort,
tudtunk a szakértőkről,
sejtettük, hogy mellénk
is rendelnek majd ilyeneket, az azonban váratlanul
ért, hogy nekünk
kell megneveznünk őket. A hölgy indult, a szolgálati
gépkocsi motorja már zörgött, töprenghetünk még pár napig, szólt vissza, de mi
azon nyomban válaszoltunk. Legyen Gazsi – mondta Dóra, Legyen Tibor – mondtam
én. Na és kik volnának ők? – dobta a
retikült a hölgy
a hátsó ülésre.
Nagy Gáspár és Szentiványi
Tibor. – Az a Nagy Gáspár? – emelte vissza táskáját a korifeus. – Tudod
kedvesem… – halkította le a hangját jótékonyan, amikor visszaértünk a „műterembe”.
Igen, tudom – szakította félbe
a feleségem.
Az
előző év októberében jelent meg Nagy Gáspár „elhíresült”,
később „rendszerváltónak ”
nevezett verse az Öröknyár:
elmúltam 9 éves.
–
A gyilkosokat néven nevezNI! – hangzik a vers utolsó sora. A szó végi NI
nagybetűkkel, akár a kivégzett
miniszterelnök monogramja.
1985
Gáspár számára a szilencium elrendelésének éve volt. Utolsó, kiadásra
engedélyezett kötetének, a Földi pöröknek Dóra rajzolta a borítóját. A következő kötet bezúzott
címlapját
pedig én. Örömmel fedeztem fel, hogy Gáspár mily
pompásan valósítja meg az irodalomban azt a szavak mögé, sorok
közé rejtező, a
tartalmaknak második jelentést
adó bravúrt,
amelyről a képzőművészet területén én is ábrándoztam.
Már negyedik éve
ismertük egymást,
ugyanabban az utcában laktunk, beszélgethettünk sokszor, bár
meglehet, fociról s politikáról kicsivel többet,
mint a komoly művészetekről. Képzőművészetről, sőt éppen arról
a természettudományokkal
és a matematikával
rokonságot tartó,
titkosan többértelmű műfajról, amely Gáspár kódolt
képversét
is éltette, akkoriban legtöbbet Szentiványi
Tiborral diskuráltam. Műveltsége lefegyverző volt,
de talán azzal volt legnagyobb hatással rám,
hogy kedvenc grafikusom, a holland M.C. Escher pontos másaként lépett
be az életembe. Ugyanaz a szakáll, ugyanaz a filozófia.
Szóval
tudod – süppedt vissza a műsorvezető hölgy egyetlen fotelünkbe – tudod, és
mégis őt
akarod? Dóra hajthatlan volt, azt akarta, hogy
Nagy Gáspár üljön
mellette a televízióban. Szó szót
követett, érvekre
ellenérvek jöttek,
de az álláspontok
jottányit sem közeledtek
egymáshoz. Látogatónk végül, látván, hogy itt már
a műsora
forog veszélyben, a következő konklúzióra
jutott: Nagy Gáspár nem
jelenhet meg a képernyőn, ez
ugyebár faktum, ám
hivatalosan csak az irodalmi szerkesztőségnek adták
parancsba, vagyis neki a képzőművészeti osztály
élén talán nem is lenne kötelező tudnia.
Ekkor már csak önmagát győzködte, s végül sikerült
is: ha kitör a botrány,
ő majd
nem fogja tudni, hogy ez a Nagy Gáspár az a Nagy Gáspár. Nagyon szépnek láttam akkor Dóra diadalmas
ábrázatát, miközben vendégünk a fürdőszobában
a kezeit mosta, és bevallom, a művészettörténész hölgyet is becsültem hirtelen jött
bölcs amnéziájáért.
Néhány
nappal később kiderült, Tibor szereplése
még Gáspárénál is problematikusabb. Súlyosan megbetegedve tért haza Indiából,
valószínűleg nem
tud eljönni a megnyitóra.
Aztán mégis
ott volt, a sudár sármőrt először láttuk
két mankóra
görnyedni, csak a humora volt a régi, bár
szellemes paradoxonján – épp a mai napon kezdődik életem hátralevő része –
akkor mintha nem olyan felhőtlenül
nevettünk volna, mint korábban.
A két „szakértő”
vendég itt, a Vigadó
Galériában, a tévéműsor felvételén,
Kernács Gabi és
B. Farkas Tamás kamerája
előtt
ismerkedett össze, barátok lettek, Gáspár 2007-ben,
Tibor 2009-ben halt meg.
Már
csak egy apró személyes epilógus tartozik a történethez, Dóra mesélte, hogy a
forgatás szünetében félrehívta D. Fehér Zsuzsa, így hívták műtörténész vendégünket, látszott,
megviselték a komplikációk, de legfőképpen az én szelíd
arcú feleségem
elszántságát próbálta megfejteni. Egyszerre csak kibökte: –
mondd csak lányom, ugye te várandós vagy.
Ő volt a
legelső, aki
megtudta.
Emlékezetem
naptárát lapozom: az osztályvezető asszony valamikor májusban látogatott
meg minket. A forgatás júniusban, vagy júliusban
lehetett. A következő év elején,
január 8-án
született meg a lányunk:
Anna Ida.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.